Najviše odgovora pod E:

Strah od odbacivanja

Retko kad zoveš ljude da kupe. Čak i kad te pitaju da rade sa tobom, neprijatno ti je. Lakše ti je da odbaciš sama sebe, nego da rizikuješ i daš priliku drugima za to.

(Ne)svesno: Ako ne nudim, nema ko ni da me odbije, znači bezbedna sam i prihvaćena.

Kreiranje sadržaja i marketing nisu samo veštine. Ako ti je neprijatno da promovišeš sebe, prodaješ ili jasno kažeš svoju cenu, verovatno se suočavaš sa strahom od odbijanja. Ovaj obrazac nije slučajan – tvoj nervni sistem ga bira kao način zaštite.

Ono gde koči je što te taj obrazac sprečava da rasteš, dođeš do klijenata i iskoristiš pun potencijal svog sadržaja.

Kakvu ulogu tvoj nervni sistem igra u celoj ovoj igri?

1. „Zamrzavanje“ umesto akcije. Kada očekujemo odbijanje, naš organizam aktivira simpatički nervni sistem i bira jednu od reakcija: 

  • bori se
  • beži
  • zamrzni se 

Kako se to onda preliva na tvoj sadržaj?

Umesto da ga kreiraš iz mesta „Imam toliko vrednosti da podelim„, sa sigurnošću i iz overflow-a, mozak tvom telu šalje signal: „Bolje ćuti, smanji se, nego da rizikuješ osudu i odbacivanje!“

Ovo nije racionalna odluka gde ti to svesno radiš. Ovo je automatski odgovor tvog nervnog sistema na stvarnu ili (u ovom slučaju) zamišljenu pretnju.

2. Trauma vezivanja: „Ako ne tražim, neće me povrediti“. Ako si u prošlosti doživela odbacivanje (od članova porodice, prijatelja, školskih drugara), odabrala si da se smanjiš ili udovoljavaš kako bi to izbegla. A tvoj nervni sistem je ove reakcije urezao u sebe kao odgovor zaštite.

Zato podsvesno izbegavaš situacije koje te podsećaju na tu ranu.

Na primer: ne želiš da postaviš objavu sa jasnim pozivom na akciju („Kupi moj program tu i tu.“) i da naplatiš svoj rad.

3. Poverenje u algoritam umesto u ljude. Mnogo žena u online biznisu se oslanjaju na to da će „samo puko kačenje sadržaja privući prave ljude“, jer je lakše prebaciti algoritmu svu odgovornost

Što nije tačno.

I sama sam kačila besomučno 3 godine, svaki dan i na kraju samo ugasila taj profil. Preplavilo me je i ostavilo praznog rezervoara, a ja se osetila iskorišćeno.

Mnogo je teže (ali ne i nemoguće) preuzeti jasne korake da rešiš ovaj obrazac i uzemljeno se sresti sa mogućnošću da ti neko kaže „ne“. A ne ući u reaktivnost.

Kreiranje vrednog sadržaja zbog kojeg ljudi kupuju zahteva direktnu komunikaciju, no tvoj nerv vagus (koji upravlja osećajem sigurnosti u našem telu) je trenutno u fazonu: tišina je „bezbednija“.

I ostaće tako dok ovaj obrazac ne rešiš

Šta gubiš ako nastaviš sa ovim obrascem?

1. Priliku da pomogneš i služiš. Svaki put kad odustaneš od prilike da jasno pozoveš ljude u svoj program, od slanja poruke potencijalnom klijentu, kad izbrišeš direktan poziv na akciju jer ti deluje previše i edituješ ga tako da „nije napadno“, a samo se smanjuješ – gubiš nešto što ne možeš da izmeriš

  • Koliko ljudi bi rešilo svoj problem koji ih muči i nervira, a koji rad sa tobom rešava?
  • Koliko ljudi bi prešlo iz posmatrača u tvoje klijente samo da im daš priliku za to i kažeš jasno kako?
  • Koliko potencijalnih saradnji je ostalo da visi negde u vazduhu jer nisi poslala onaj jasan DM o svom programu koji si napisala?
  • Koliko novca si ostavila na stolu, koilko promenjenih života – jer nisi smela reći: „Moja usluga košta X, dođi da radimo„?

Strah od odbacivanja te košta više nego što misliš. Ne samo u novcu, već i u vremenu, energiji i svim ljudima kojima trebaš, a do kojih nikad nećeš doći ukoliko ne doneseš odluku da ovo rešiš.

2. Gubiš autentičnu povezanost. Kada se kriješ iza „neutralnog“ sadržaja (bez jasnih poziva na akciju, bez svojih izraženih stavova i vrednosti), privlačiš publiku koja:

  • Ne zna šta možeš da im ponudiš ili im nije u potupnosti jasno. Vide da nešto prodaješ, ali ne znaju šta, a neće te ni pitati. Tvoj (i moj) posao je da obezbedimo sve informacije o radu sa nama crno na belo.
  • Publiku koja ne ulaže u sebe jer ni ti nisi jasno pokazala da je za pravu promenu potrebna posvećenost i odgovornost. Što se prirodno dešava kada se novčano obavežu.
  • Većina ljudi ostaje pasivna jer nisi direktno i jasno dala dovoljno kako i gde da se angažuju, pitaju, zakažu, saznaju više o ponudi…

Ljudima je potrebna jasnoća, potrebno im je „klikni tu i tu i krećemo danas„. Imaj na umu da su na mreži. Pažnja je kratka. Ako si već uhvatila njihovu, znači da im je potrebno to što nudiš i žele rešenje. Tvoje je da ih pozoveš u to rešenje (program, sesije, terapija, usluge, šta god da nudiš).

Konkretno kako to da uradiš (bez da te strah od odbijanja preplavi) dobijaš u mejlu. Doći ćemo do toga.

3. Polako gubiš samopouzdanje. Svakim izbegavanjem potvrđuješ strah od odbijanja.

Naš nervni sistem uči kroz ponavljanja. Što više izbegavaš situaciju da te odbiju, kažu ti „ne“, to više mozak veruje da je opasna.

No, rešenje nije ni da baciš sebe u vatru, pogaziš zdrav odgovor tvog nervnog sistema na ovaj obrazac, sve te preplavi i samo nestaneš sa mreža ili poželiš da odustaneš.

Ako stalno brišeš, picaniš, edituješ objave pre nego što ih podeliš, smanjuješ sebe i uklapaš pozive na akciju, pišeš ih tako da nisu jasni ili se plašiš da kažeš cenu – tvoj mozak kaže: „Vidiš? Ispravno je što se plašim. Odbijanje jeste opasno.

Ako ne rešiš ovaj obrazac, nećeš kočiti sebe samo u poslu, već ćeš u svoj nervni sistem još dublje urezati ubeđenje da „nisi dovoljna, nije dovoljno, mora bolje, itd.“ A to je mnogo skuplja cena od nelagode koja je ionako privremena (kad neko odbije tvoju ponudu).

Tvoj naredni korak:

Kako bih ti poslala korake koje, ako primeniš – ovaj obrazac na mreži ćeš polako ali sigurno početi sve manje da ponavljaš. A rezultat toga neminovno će biti direktniji, jasniji pozivi na akciju, pričanje svoje istine i vredniji sadržaj.

No, to se neće desiti ukoliko sada ne napraviš prvi korak. Upiši se ispod i sve ti šaljem besplatno na mejl za koji minut.

Radujem se da otkriješ koji su to koraci baš za tvoj slučaj!