You are currently viewing Kako odrediti ciljnu grupu?

Kako odrediti ciljnu grupu?

Bez jasne ciljne grupe je kao da pokušavaš da se snađeš u novom gradu bez GPS-a ili mape. Vreme je da na pitanje: kako odrediti ciljnu grupu konačno dobiješ odgovor i rešiš to.

Tumaranje na slepo nije opcija, posebno u biznisu.

A posebno ako imaš alate da to rešiš.

U ovom tekstu te čeka baš to!

Kako odrediti ciljnu grupu?

Udobno se smesti, veži se jer će biti truckavo (bez dlake na jeziku). U ovom blog postu pokrićemo temu kako odrediti ciljnu grupu + dobićeš jasne korake, kao i moćna pitanja koja ste mi postavljale i odgovore na njih.

Polećemo.

Određivanje ciljne grupe za različite kanale

Uzećemo primer žene koja pomaže drugim ženama oko njihovih ciklusa i hormona kroz ishranu i trening.

U zavisnosti od grupe žena do koje želi da dopre, te kanale će i koristiti.

Jer gle…

Nije ista grupa ljudi na Facebook-u i na Instagramu, a kamoli na TikTok-u.

Zašto?

Na FB uglavnom bleji moja mama kad dođe s posla i umorna zalegne da vidi šta ima, eventualno pogleda koji recept i to je to.

Na IG su svi.

Na TT je klinčadija poput moje dve male sestre od 13 godina koje uglavnom snimaju ’’đuska’’ videe. No, sve više starije ekipe ide i tamo.

Naravno, u svakoj od ovih ima izuzetaka.

Na TikTok-u recimo imamo sjajne profile koji približavaju svoj biznis, proizvod ili uslugu upravo toj mlađoj ekipi.

Zašto?

JER SU IM ONI CILJNA GRUPA.

Žena koju smo uzeli za primer je i na TikToku. S obzirom da sam ja moj prvi ciklus dobila sa 13-14 godina, TT je odlično mesto da edukuje te mlade žene o hormonima i ishrani i kako to sve utiče na ciklus.

Naravno, ima i IG gde deli sjajne i vredne carousel objave i reelse koje pravi za nešto stariju ekipu žena koje muku muče sa tim temama.

I normalno, podcast. Na njemu može da se raspriča, uđe dublje u temu i podeli ultra vredan evergreen sadržaj koji će se slušati iznova i iznova.

Zašto sam ti ovo ispričala?

Da bi se prilagodila platformi koju odadbereš, a biraš je na osnovu svoje ciljne grupe. Ako tek počinješ, odaberi jednu. Jer nije poenta da pokreneš sve, samu sebe zakopaš i sagoriš.

Ja kad sam počinjala to je bio Instagram + moj blog za ovakvu dužu i vredniju formu sadržaja.

Svi mi koji svoj biznis i njegovo predstavljanje online shvatamo ozbiljno – znamo koliko vremena uložimo na kreiraje jedne objave, podcasta, bloga, itd.

Ukoliko bismo odabrali da budemo i na Instagramu, i na Facebook-u, i na TikTok-u, i na YouTube-u, i da pri tom redovno pišemo newsletter i objavljujemo blog postove poput ovog –  pregoreli bi za mesec dana.

A verovatno i ranije.

Zato je bitno jasno definisati ciljnu grupu, što ćemo uskoro zajedno odraditi.

A onda je i ’’opipati’’.

Ne brini. Objasniću o čemu se radi.

Sada je važno da vidimo sledeće…

Zašto je bitno odrediti ciljnu grupu?

Određivanje ciljne grupe nije bauk. Iako razumem zašto ti izgleda strašno.

Rešićemo i taj deo. No…

Uradi se jednom i mirni smo (eventualno je tu i tamo prilagodimo na osnovu rezultata koje dobijemo nakon nekog vremena).

Na šta mislim?

Recimo da nakon čitanja i primene ovog blog posta posle nekog vremena primetiš da ti se najviše javlja jedan tip žena.

Super! Znači posveti njima pažnju i produbi sadržaj da se još direktnije obraća njima.

Da li to znači da sve druge ostavljaš na cedilu?

Jok! Videćeš i zašto.

Zato i pišem ovaj blog post i odgovaram na pitanje kako odrediti ciljnu grupu.

E pa ovo mnogi preskoče.

Džabe ti vrhunski sadržaj makar ga i Geri Vi odobrio ako ne znaš kome služiš ili si potpuno promašila ciljnu grupu.

E pa ovde u ovom tekstu učimo kako da ti se to više nikad ne dešava.

Kako da ’’opipaš’’ svoju ciljnu grupu?

Deo smo pokrili malopre gde sam ti objasnila kako da je prilagodiš ukoliko se pokaže da određena ekipa iz tvoje ciljne grupe najbolje reaguje na tvoj sadržaj.

No, ono što je pravo blago (što je meni donelo blago u svakom smislu, i povećanje zajednice i zarade i znanja) jeste 100 dana kreiranja sadržaja.

Znam… deluje mnogo, ali prođe k’o tren.

Fora je u tome da se (nakon što odrediš CG) obavežeš da ćeš u narednih 100 dana, svakog dana, izbaciti po jedan komad sadržaja.

Više o tome sam pisala u tekstu ’’Šta mi je donelo 100 dana kreiranja sadržaja’’.

Bez imalo uzdržavanja ti kažem da je to, kao i svakodnevno služenje jasno definisanoj ciljnoj grupi baš ono što me je danas dovelo do biznisa kakav imam i do 11+ hiljada followera na Instagramu (u vreme pisanja ovog teksta).

Naravno, sve to uzmi sa uzdržavanjem jer je Profina tema (rast na Instagramu) popularnija. U smislu da mnogo ljudi ima male biznise i zanima ih kako da ih što bolje predstave na IG. Logično je da ću brže rasti od (recimo) handmade profila.

Pitanja za određivanje ciljne grupe

Prelazimo na suštinu.

No, da nisam napravila ovoliki uvod, objasnila važnost CG i odmah te izbombardovala sa pitanjima koja slede, ne da ne bi primenila ovo, nego ne bi ni čitala dalje.

A ionako je procenat ljudi koji primene nešto što dobiju free jaaako mali. Ali zato takvi i profitiraju. U svakom smislu.

Hajde da vidimo nekoliko pitanja za određivanje ciljne grupe koja će nam pomoći da radimo i služimo konačno onima kojima to što mi nudimo zaista treba.

Uzmi papir i olovku pa da počnemo.

.

.

.

.

Ako se pitaš čemu ove tačke – čekam da stvarno uzmeš papir i olovku.

Ne varaj! Jer ko vara taj i krade, a ko krade taj ide u zatvor.

Ok sad, bez zezanja. Jedina osoba koja je na gubitku ukoliko ne odgovoriš na ova pitanja i nastaviš da tumaraš na slepo po društvenim mrežama – si ti!

To je kao kad sam ja upisivala srednju (Zrenjanisku gimnaziju koju i dan danas volim) jer nisam znala šta bih, pa daj od svega po malo pa ću valjda ubosti. I završih ja tako opšti smer.

Nego… da mi konačno pređemo na pitanja.

Kako odrediti ciljnu grupu?

1. GRUPA

  1. Koliko moj idealni kupac ima godina (od-do) i kojeg je pola
  2. Gde živi, sa kim živi, ima li decu
  3. Stepen obrazovanja
  4. Koliko zarađuje i gde radi
  5. U šta ulaže svoje vreme, a u šta novac

2. GRUPA

  1. Kako ta osoba razmišlja
  2. Koji su njeni strahovi
  3. Kako se ponaša, šta misli i šta priča kada je sa porodicom i prijateljima
  4. Kako se ponaša, šta misli i šta govori sebi kada je sama
  5. Šta ja mogu da joj kažem, a pomoći će joj da utiša unutrašnjeg kritičara

3. GRUPA

  1. Kako najlakše možeš doći do svoje idealne osobe, kroz koje kanale
  2. Koje probleme joj rešavaš i kako joj olakšavaš život, nabroj sve čega se setiš
  3. Kako joj rešavaš te probleme, osmisli jednostavne i lako primenljive korake
  4. Kome si do sada pomogla
  5. Šta je bitno da znaju pre nego što se odluče da rade sa tobom

Kada završiš ovaj zadatak, ne da ćeš znati kome i kako da se obraćaš, nego ćeš u tom procesu odgovaranja na ova pitanja doći do nekih brutalno dobrih ideja za objave.

Pitanja koja te možda muče

Imam jednu ciljnu u glavi i onda dođe još žena koje iskaču iz nje, ali su opet povezane i onda se izgubim…

Ne držiš se svoje ciljne grupe kao pijan plota.

I ja radim sa ženama, ali da mi dođe muškarac i ja procenim da bi mu moj program služio, naravno da ću ga pustiti da se pridruži. Tvoj um ovo komplikuje, opusti se. Nikad nećeš ubosti savršenu ženu koju si definisala na papiru niti tome treba da težiš.

Kad se odgovori na pitanja, kako mi to dalje koristimo?

Glavno blago koje dobiješ kad imaš svoju CG crno na belo ispred sebe jesu gomila ideja i tema za sadržaj. Svaki odgovor sadrži barem 3! Kreni da ih obrađuješ i deliš.

Nemam uopšte osećaj kome pričam, kao vazduhu da pričam i moj um to ne prihvata…

Ako tek krećeš ili si redefinisala CG, normalno da ćeš neko vreme da pričaš vazduhu. Misli koje meni služe u ovoj situaciji su:

Moja ekipa upravo pronalazi put do mog sadržaja, čita ga i pita se gde sam bila ranije. Mojoj idealnoj ženi je moj sadržaj pesma za njene uši.

Plašim se da ne omanem pa pišem u prazno par meseci pa da moram ispočetka. A zapravo dok čekam jer nemam jasnu CG ne radim ništa pa nema nikakvih povratnih informacija.

Dala si sama sebi odgovor. Samo kreni, ne overtinkuj. I da omaneš, sakupićeš gomilu iskustva. Uostalom, zato služi mentor da ti skrati put.

Više različitih grupa mi se sviđa, nisam sigurna kojoj mogu da dam najviše?

Činjenica je da možeš svakoj. Ali pomažeš NIJEDNOJ I NIKOME dok ne doneseš odluku.

I ne, ne ostavljaš nikog na cedilu jer na kraju svako nađe baš ono što mu treba i osobu za njega.

Što pre se odlučiš, pre ćeš pomoći toj osobi. Pošto trenutno ne pomažeš nikome.

Zaključak

Gle, znam da ti cela tema kako odrediti ciljnu grupu deluje strašno, ali samo zato jer preuveličavaš nešto što sedneš i odradiš i mirna si.

Gledaj na to kao na zabavnu igru iz koje ćeš iznedriti gomilu ideja za sadržaj i biti mirna mesecima!

To ja radim sa mojim ženama na programu KREIRAJ SADRŽAJ. Potpuno im okrećem definiciju nekog izazova i problema na koji naiđu tokom kreiranja svog sadržaja u radoznalost i zabavu. Sve to dok se pitaju kako je bilo tako lagano.

Sve detalje o programu pronaći ćeš na ovom linku ovde.

Biće mi čisto uživanje da te naučim i pokažem ti ovu zabavniju stranu kreiranja tvog sadržaja. Uz lakoću i iz ženske energije.